9. mai 2011

Det "vakke" kviser men Rosacea..

Vet liksom ikke om jeg skal le eller grine. Men mitt problem med kviser, sår og rød hud var ikke kviser eller noe sånt som jeg trodde. Fastlegen min sjekket huden grundig med et sånt spesielt forstørrelsesglass.  Etter en grundig sjekk fikk jeg dermed diagnosen  Rosacea. Jeg vet lite eller ingenting om denne diagnosen og trodde dette var noe alkoholikere kun hadde. Men så feil kan man ta. Jeg er 30 år, drikker lite alkohol og lever sunt sånn ellers.

Jeg har fått en salve som heter Rozex som jeg skal prøve frem til neste legetime om et par uker. Ser vi ingen bedring skal jeg begynne på noen medisiner i tillegg.

Denne salven skal jeg smøre meg med morgen og kveld etter at ansiktet er rengjort skikkelig. Det er en salve med antibiotika visstnok.
Da krysser jeg fingrene for at dette vil hjelpe. Hele livet har jeg hatt "perfekt" hud med kun en mensenkvise i ny og ne. Nå ser jeg ut som en kjøttkake. Det blusset opp for første gang for et par år siden, men så roet det seg igjen. Nå har jeg hatt det mer eller mindre siden før jul. Enkelte dager er huden helt stram, hard, svir og brenner. Og lite morsomt er det å være sprut rød i ansiktet og full av kviselignende utslett. Fysj!

Dette er faktisk huden min på en relativt god dag. På en dårlig dag er huden enda rødere, porene enda større og de kviselignende prikkene er som irriterte sår.



Så nå er det bare å spare litt penger til skikkelig make-up og kaste all den gamle. Vet ikke om det har betyning, men jeg føler at det er på tide med utskifting i alle fall.

Noen andre som har Rosacea som vet litt om det? Jeg leste at man skulle bruke alkoholfri solkrem i ansiktet. Jeg har 3 solkremer, men alle inneholdt alkohol. Hvor finner jeg slike produkter?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge igjen noen ord hos meg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...